Juist Nu #6 Mindfulness: Eenvoudige oefeningen om je te verbinden met de omgeving.

Mindfulness… 

… mij blij voelen door de zonnestralen

… is mij verdrietig voelen door de regen

… is mij gelukkig voelen door de regenboog

… is mij boos voelen door de wind

Mindfulness is alles voelen

Mindfulness is een term die je tegenwoordig veel voorbij ziet komen. Dit laat zien dat de behoefte naar een mindful leven groot is. En daar ben ik blij om! Want we worden ons bewust dat het leven in het hier en nu afspeelt. In deze blog schrijf ik over wat mindfulness is en hoe je daar op elk moment van de dag mee kan oefenen.

Wat is mindfulness?

Mindfulness is een staat van zijn waarbinnen je op een actieve manier alles wat je denkt, voelt en ervaart het volledige bestaansrecht geeft. Ofwel, de bereidheid om alles actief te laten zijn wat het is, zelfs de oordelen die je verstand produceert, of je dat nu leuk vindt of niet.” (Time to ACT!)

Als ik de definitie is uitbreid is mindfulness een levensstijl waarin je bewust aandacht geeft aan jouw interne wereld en de wereld om je heen. Dit betekent niet dat je het wilt veranderen of dat je doel is om tot rust te komen. Mindfulness wordt namelijk vaak geassocieerd met rust. Maar het omarmen van jouw verdriet, angst of boosheid betekent niet dat je per definitie ontspant. Dit kan wel een gevolg zijn, het is dus niet het doel. Want dan probeer je juist je gevoelens, emoties en gedachten te controleren.

Het betekent ook dat je actief opgaat in wat er in het hier en nu om jou heen gebeurt! Want door vast te zitten in je gedachten verlies je de verbinding met jouw omgeving. In de blogs over defusie leer je met afstand te kijken naar jouw gedachten in plaats van jezelf erin te verliezen. Dit geeft je de ruimte om jouw aandacht te verplaatsen naar andere belangrijke ervaringen. Het betekent niet dat je jouw gedachten wilt uitzetten of wilt veranderen. Ze leiden jou minder en jij leidt jouw leven.

Wat mindfulness betekent voor mij

De eerste keer dat ik in contact ben gekomen met mindfulness was tijdens yoga (zo’n 9 jaar geleden). Ik was toen 19 jaar. Ik woonde net op mijzelf en ik zat in mijn tweede jaar van de universiteit. Yoga sprak mij aan omdat ik behoefte had aan een combinatie tussen lichaam en geest. Ik weet nog heel goed dat ik rustig werd van het bewust worden van de geluiden om mij heen, het voelen van mijn lichaam op de grond, de geuren en het simpelweg aanwezig zijn tijdens de meditaties. Dit was niet altijd het geval, en jawel dat frustreerde mij. Dit laat dus goed zien dat mindfulness niet als doel heeft om te ontspannen. Want dat kan irritatie oproepen! Het doel is bewustwording en bereid te zijn te ervaren.

Mindfulness oefeningen

Er bestaan veel mindfulness oefeningen. Deze week heb ik gekozen voor korte oefeningen die je op elk moment van de dag kan toepassen. Mijn advies is om minimaal 20 minuten per dag bewust te besteden aan mindfulness zodat het uiteindelijk normaal wordt.

1. Het anker uitgooien

Dit is een bekende oefening binnen mindfulness om je te verbinden met jouw omgeving als je merkt dat je vastzit in je gedachten en gevoelens. Je kan de oefening zelfs doen op het toilet of achter je bureau.

  • Zet je voeten op de grond.
  • Duw ze op de vloer en voel de grond die je ondersteunt.
  • Merk op dat je beenspieren zich spannen als je dit doet.
  • Merk het gevoel van zwaartekracht op, hoe je lichaam is verankerd met de grond waarop je staat.
  • Kijk nu om je heen. Wat zie en hoor je? Waar ben je en wat doe je?

2. Tien keer ademhalen

  • Haal tien keer diep adem. Probeer zo langzaam mogelijk uit te ademen, tot je longen helemaal leeg zijn en laat ze dan als vanzelf weer volstromen.
  • Merk op hoe het voelt als je longen leegstromen en als ze zich weer vullen. Je borstkas gaat op en neer. En je schouders bewegen iets omhoog en omlaag.
  • Kijk of je je gedachten kunt laten komen en gaan alsof het wolkjes zijn die voorbij drijven.

3. Mindful onderweg

Zoals ik heb benoemd kan je mindfulness op elk moment van de dag toepassen. Dus ook als je ergens naar toe gaat, van plek A naar B.

  • Wees je bewust van waar je naar toe gaat.
  • Merk hoe je opstaat, van zittend naar bewegend.
  • Voel hoe je je voeten op de grond zet, de ene voet voor de andere tijdens het lopen.
  • Wat zie je? Wat hoor je?
  • Waar voel je je ademhaling in je lichaam?
  • Verbind je met je omgeving.

Wat vond je van de oefeningen? Dit kan je hier met mij delen. Volgende week deel ik nog een mindfulness oefening.

In deze serie aan blogs ‘Juist Nu’ deel ik oefeningen om te groeien naar psychologische flexibiliteit. Dit zijn praktische en speelse oefeningen, want het leuk is om jezelf verder te ontwikkelen! Wil je de oefeningen samen doen en dieper ingaan op jouw unieke situatie? Stuur mij dan een bericht om samen te kijken hoe ik je verder kan helpen.


← terug naar het overzicht
nl_NLNL