Juist Nu #4 Defusie: jij bent niet jouw gedachten! Een oefening om minder te lijden onder jouw gedachten

In deze serie aan blogs ‘Juist Nu’ deel ik oefeningen om te groeien naar psychologische flexibiliteit. Dit zijn praktische en speelse oefeningen, want het leuk is om jezelf verder te ontwikkelen! Wil je de oefeningen samen doen en dieper ingaan op jouw unieke situatie? Stuur mij dan een bericht om samen te kijken hoe ik je verder kan helpen.

En nu over naar de blog.

Hoe krachtig zijn jouw gedachten?

Een gedachte is vaak niet gewoon zomaar een gedachte. Een gedachte leidt vaak tot een emotie of een gevoel. En dit kan ook pijnlijk zijn. Deze blog gaat over gedachten. Gedachten kunnen heel overtuigend zijn en op de absolute waarheid lijken. Wanneer je volledig gelooft in je gedachten worden je gevoelens en emoties daardoor ook beïnvloedt. Je bent op die momenten gefuseerd je met je gedachten. Dit is ook wel het samensmelten met de woorden die jij vormt, waardoor gevoelens en emoties worden opgeroepen. 

Het samensmelten met je gedachten

Als je een herinnering oproept van een gezellige diner avond met je vrienden, dan kan je ook de emotie en gevoelens weer ervaren. Je kan zelfs weer proeven wat jullie aten. En dit alleen door eraan te denken! Dit geldt ook voor pijnlijke gedachten en herinneringen. Want wat gebeurt er met je als je denkt aan een negatieve overtuiging van jezelf? Zoals: “Ik ben niet gezellig”.  

Deze gedachten kunnen ook gevormd worden door te fantaseren over wat er mogelijk kan gebeuren. Dit is dus niet gebaseerd op een ervaring. Je kan bijvoorbeeld bedenken dat je volledig blokkeert op een feestje, je weet niet meer wat je moet zeggen en je valt hierdoor flauw. Terwijl dit nog nooit is gebeurt, bezorgt het je wel veel stress als je op het punt staat naar een feestje te gaan. 

Het loskomen van je gedachten

Het tegenovergestelde heet defuseren, dit is het minder serieus nemen van je gedachten door er met afstand naar te kijken. Defuseren heeft als doel dat je inziet dat gedachten niet de absolute waarheid zijn. Het doel is niet om de inhoud van je gedachten te veranderen. Hierdoor neem jij de regie over wat jij met jouw gedachten doet en ga je er niet automatisch in mee. Want heel vaak voelen we ons niet goed, terwijl het eigenlijk niet zo slecht gaat. Je gedachten hoeven niet leidend te zijn. En: jij hoeft niet te lijden onder jouw gedachten.

Maar wat is een gedachte?

Ga voor jezelf eens na wat een gedachte is? We denken namelijk de hele dag door. Ik bedoel nu niet de inhoud van je gedachten. Het gaat dus niet om wat je denkt, maar wat het is. Eén van de vele definities van een gedachte is: een elektrische impuls gegenereerd door het brein. Het is eigenlijk niet goed grijpbaar wat een gedachte is, maar het effect van een gedachte is erg groot. Dus, hoe denk jij over jouw gedachten? 

Zie jouw gedachten als een waterval

Je kan jouw gedachten vergelijken met een waterval. De stroom aan woorden gaat gewoon door net als dat het water blijft stromen. Fusie betekent dat je onder de waterval staat en je laat meeslepen in alle woorden. Je gelooft alle woorden. Defusie betekent dat je van een afstand naar de waterval kan kijken. Je ziet de woorden voorbij komen. Dit kan ook nog steeds lastige emoties en gevoelens oproepen maar je laat je er niet door meeslepen. 

Hoe kan je deze afstand beginnen te creëren? Het zal je vast niet verbazen dat het veel oefenen is, omdat je automatisch opgaat in je gedachten. Er zijn gelukkig veel manieren om er op een leuke manier mee om te gaan en het te leren. 

Oefening: Jouw gedachten in beeld krijgen (20 minuten)

In deze oefening breng je visueel jouw gedachten in beeld. Schrijf op sticky notes al je gedachten. Eén gedachte per blaadje. En plak deze sticky notes op een kast, het raam, de tv of een ander groot voorwerp in je huis. Schrijf voor minimaal 15 minuten lang alles wat erin je opkomt. Je mag ook langer doorgaan als je de smaak te pakken hebt. Je kan ook opschrijven dat je niet meer weet wat je moet opschrijven wanneer je dat denkt. Of dat je het niet leuk vindt om alle lastige gedachten op te schrijven en te lezen. 

Het doel van deze oefening is dat je met een ander perspectief kijkt naar alles wat er in je omgaat. Je creëert letterlijk afstand tussen jou en je gedachten. Het betekent niet dat je je gedachten gaat veranderen of dat ze emotioneel geen pijn meer doen. 

Kijk nu naar al jouw gedachten op de sticky notes. Hoe voelt het om er van een afstand naar te kijken? Valt het je op hoeveel je dus op een dag kan denken? En hoeveel je daarin iets van jezelf vindt? Of iets van jezelf moet? Kijk er een tijdje naar, alsof je naar de waterval aan woorden kijkt in plaats van dat je erin staat en je er door laat meeslepen. 

Extra: schrijf op wat het jou brengt om met een afstand te kijken naar je gedachten.

Jij bent niet jouw gedachten 

Ook al kunnen gedachten een sterke invloed hebben op hoe jij je voelt, je gedachten komen en gaan. Het zijn geen woorden met de absolute waarheid. Wanneer je dit doorhebt leer je het patroon te doorbreken om alles van je verstand te geloven. Want je gedachten beïnvloeden je gevoel en emotie, en hierdoor wordt jouw gedrag weer beïnvloedt. Maar stel jezelf nu het volgende voor: als je zit op een stoel denk dan ‘ik ga staan’, en blijf zitten op de stoel. Dit is een heel simpel voorbeeld waarin je ziet dat je gedachten niet de absolute waarheid zijn. 

Toch zal ik niet zeggen dat je geen gedachten nodig hebt! Je hebt je gezonde verstand nodig! 

Wat vond je van deze oefening? Je kan dit hier met mij delen. In de volgende blog deel ik nog een oefening om te defuseren van jouw gedachten.


← terug naar het overzicht
nl_NLNL