Juist Nu #3 Hoeveel moet jij van jezelf? Vier oefeningen om de eisen die je jezelf oplegt te doorbreken en te leven met meer ademruimte door te mogen

Moet jij veel van jezelf? En moeten anderen dit eigenlijk ook?

Leg je jezelf onbewust veel verplichtingen op? Ben je streng naar jezelf dat je moet voldoen aan al deze verplichtingen? En helpen deze verplichtingen jou? Of zorgen ze juist voor stress? Want wat gebeurt er als je iets moet maar dit lukt niet?

Door iets te moeten leg je jezelf een eis op. Je moet je op een bepaalde manier gedragen, je moet je op een bepaalde manier voelen, je mag bepaalde gedachten niet hebben, je vindt dat anderen op een bepaalde manier moeten zijn. Zulke eisen geven geen ruimte voor als het anders gaat. Het zorgt er vaak voor dat je vindt dat je een fout begaat. En dit zorgt juist voor spanning. 

Waarom moet je zoveel?

Er zijn veel redenen te bedenken waarom je veel moet van jezelf. Eén ervan is dat het een vorm van veiligheid lijkt te geven. Je lijkt je gedrag en gedachten te kunnen controleren om zo de beste vorm van jezelf te zijn. Alleen is dit haalbaar?

In deze blog word je je bewust van jouw eisen en leer je wat het je brengt om er flexibeler mee om te gaan.

Oefening één: Wat moet jij van jezelf?

Om hier bewust van te worden schrijf je de eisen die je jezelf en anderen op hebt gelegd in een notitieboekje. De eisen zijn zinnen die beginnen met “ik moet, ik mag niet, anderen moeten of anderen mogen niet”. Draag het boekje bij je omdat je deze gedachten of uitspraken snel kan vergeten. Houd onder elke eis ruimte over om nog een keer die zin op te schrijven. Doe dit voor een week zodat je een eisen verzameling hebt. 

Voorbeelden van eisen

  • Ik moet aardig zijn tegen mijn partner, vrienden, familie en onbekenden
  • Ik moet grappig zijn
  • Ik moet mijn huis netjes hebben voordat ik bezoek krijg
  • Ik moet drie keer per week sporten
  • Ik mag geen fouten maken
  • Ik mag niet zeuren dat ik moe ben
  • Anderen mogen niet egoïstisch zijn

Van moeten naar mogen

Ook al weet je dat je niet altijd kunt voldoen aan alles wat je jezelf oplegt, het is een uitdaging om dat te accepteren. Door je te richten op je taalgebruik kan je stress verminderen. Want als je “ik moet of ik mag niet” verandert door “ik mag of ik mag wel” ontstaat er meer ruimte voor de zo gezegde ‘fouten’. Deze woorden geven dus meer ruimte aan alternatieven. Je zal merken dat je flexibeler om kan gaan met jezelf en anderen. Ervaar deze verandering in je taalgebruik als een uitdaging, want heel waarschijnlijk leg je jezelf deze eisen al jaren op. Je hoeft dus niet je taalgebruik in één dag te veranderen!

Oefening twee

Pak je notitieboekje erbij. En schrijf onder elke zin in jouw notitieboekje dezelfde zin waarin je moeten vervangt door mogen.

Voorbeelden

  • Ik mag aardig 
  • Ik mag grappig zijn
  • Ik mag mijn huis opruimen voordat ik bezoek krijg
  • Ik mag drie keer per week sporten
  • Ik mag fouten maken
  • Ik mag moe zijn
  • Anderen mogen aan zichzelf denken

Oefening drie

Een tweede manier om bewust moeten te vervangen door mogen in je taalgebruik is door het woord mogen groot op een papieren vel te schrijven en op te hangen in je huis waar jij het vaak ziet. Zo word je herinnert dat jij en anderen niet moeten maar mogen. Als je het woord moeten gebruikt, zeg de zin dan nog een keer alleen dan met het woord mogen. Je kan ook je partner, of iemand in je directe omgeving vragen om je erop te wijzen als je het woord moeten gebruikt.

Het doel van deze oefeningen is dat je leert dat er ook andere manieren zijn om om te gaan met het dagelijkse leven. Je moet namelijk veel minder dan dat je denkt! De eisen die je jezelf oplegt kunnen nog steeds blijven bestaan, maar je ziet in dat de wereld niet vergaat als het niet helemaal loopt zoals jij vindt dat het moet. 

Oefening vier: Living on the edge, het doorbreken van eisen

Dit is een hele leuke uitdaging! Kies een eis uit jouw notitieboekje waarvan je echt overtuigd bent dat dat moet en niet anders kan. Zoals: “Ik mag geen fouten maken”. Maak nu bewust een fout en ervaar wat er gebeurt. Je kan hier een uitdaging van maken voor al jouw eisen om te ervaren hoe het voelt wat er gebeurt als je dus compleet het tegenovergestelde doet. 

Maar soms moeten we ons gedragen op een bepaalde manier

Sommige eisen die we onszelf opleggen zijn best nuttig, zoals: “Ik moet op tijd op mijn werk zijn”. Door structureel te laat te zijn op werk staat je baan op het spel. Maar als je teveel van jezelf wilt dan is het belangrijk om daar bewust van te worden. Je kan de juiste balans vinden tussen nuttige eisen en eisen die voor stress zorgen. Het is leuk om de strenge eisen te doorbreken en te ervaren dat je flexibeler met jezelf en anderen om kan gaan. 

Je kan mij een bericht sturen wanneer je over deze oefeningen wilt praten of je dieper wilt ingaan op jouw eisen.

In de volgende blog schrijf ik over defusie. Defusie is in het kort gezegd het afstand kunnen van jouw gedachten die een loopje met je nemen.


← terug naar het overzicht
nl_NLNL
en_GBEN nl_NLNL