Juist Nu #2 Acceptatie door mindfulness: ook pijnlijke gevoelens, gedachten en emoties mogen er zijn.

Ik moet mij goed voelen! Ik mag geen lastige gevoelens, gedachten, emoties of herinneringen hebben. Want dat maakt mij een zwak persoon. Daarom doe ik er alles aan om dit te voorkomen. En als ik mij niet goed voel dan vermijd ik het of ga ik ermee in gevecht. Want ik wil dat het stopt, ik moet mij goed voelen.

Het voorbeeld klinkt misschien extreem. Maar bewust en onbewust streven veel mensen naar een leven zonder pijn en lijden. Dit is alleen niet mogelijk, je kan je niet altijd goed voelen. Gevoelens, gedachten en emoties horen bij het leven. Of deze nu leuk of niet leuk zijn. 

In mijn vorige blog vraag ik je na te gaan hoe jij op dit moment omgaat met problemen. In deze blog deel ik een mindfulness oefening om lastige gevoelens te leren accepteren. Acceptatie is één van de zes onderdelen richting psychologische flexibiliteit die in deze Juist Nu blog serie aan bod komen. 

Acceptatie betekent dat je open staat voor jouw gevoelens, gedachten en emoties. Je geeft de ruimte aan wat er in het moment aanwezig is. Hierdoor ga je het niet uit de weg of ermee in gevecht om het op te lossen. Het betekent ook niet dat je passief wordt en onacceptabele situaties tolereert. Stel je namelijk eens voor dat je getreiterd wordt op werk. De gevoelens die naar voren komen zijn volledig te begrijpen. Maar je hoeft de situatie zelf niet te accepteren en daarom onderneem je actie om het te veranderen.

Maar waarom zou je pijn en lijden accepteren?

Het is namelijk niet leuk om te ervaren. Door te ruimte geven aan deze gevoelens koppel je er geen oordeel aan. Heel vaak schieten we in de veroordeling als we ons niet goed voelen. Zoals: “Waarom voel ik mij alweer zo down?” of “Ik voel mij nooit echt vrolijk”. En dit veroorzaakt vaak een schuldgevoel over het voelen van gevoelens. En dat maakt het niet minder. Het maakt het leven zwaarder.

Wat kan je verwachten als je bereid bent om open te staan voor lastige gevoelens?

Bewuste aandacht geven aan jouw gedachten, gevoelens en emoties kan confronterend zijn. Het doel van acceptatie is niet dat de sensaties minder worden of veranderen. Maar het doel is dat je het de ruimte geeft. Het is namelijk heel normaal om deze gevoelens te ervaren. Ook leer je dat gevoelens komen en gaan.

Een mindfulness oefening naar acceptatie

In deze oefening geef je bewust aandacht aan een pijnlijk gevoel, gedachte of emotie. Je observeert het, ademt ernaar toe, staat het toe en geeft jezelf het vertrouwen dat het er mag zijn. Ik begeleid je in een audiobericht. Je kan deze downloaden en op elk moment beluisteren.

Een side note: mindful zijn lukt steeds beter door regelmatig te oefenen. Het is net een spier, die wordt ook sterker des te vaker je traint!

Mindfulness oefening (Nederlands)
Mindfulness exercise (English)

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring met deze oefening! Vind je het leuk om erover te praten dan hoor ik graag van je. Je kan mij een persoonlijk bericht sturen

In de volgende blog van de Juist Nu serie deel ik een oefening om na te gaan hoeveel regels jij jezelf oplegt om je gevoelens, gedachten en emoties proberen te controleren.


← terug naar het overzicht
nl_NLNL
en_GBEN nl_NLNL