Juist Nu #1 Kan ik mijn problemen accepteren?

De eerste oefening is om bewust te worden van wat er volgens jou aan de hand is. Ten tweede ga je na hoe jij daar op dit moment mee omgaat. Het doel hiervan is om inzicht te krijgen in de effectiviteit van de gekozen strategieën. Wat heeft het jou tot nu toe opgeleverd? Je hebt namelijk een strategie ontwikkeld hoe je met problemen omgaat, alleen tot nu toe lijkt het probleem er nog te zijn. In deze serie van oefeningen is het doel niet om van je problemen af te komen. Of antwoorden te vinden op de waarom vragen. Het doel is om bewuster en flexibeler met jezelf om te gaan.

Waar loop jij tegen aan in het leven?

Dus vraag jezelf eens af welke gedachten, herinneringen, overtuigingen, gevoelens of emoties jou in de weg zitten. Dit zijn de sensaties die je liever niet ervaart en wilt vermijden of weg wilt hebben. Want ze zorgen voor het ervaren van emotionele en fysieke pijn. Een voorbeeld is de overtuiging: “Ik ben niet goed genoeg”. Dit is een gedachte die een grote invloed heeft op het leven. Want wanneer deze gedachten aanwezig is en wordt gezien als absolute waarheid zorgt het voor veel stress, verdriet, schuldgevoelens enzovoort.

Neem nu een moment de tijd om op te schrijven waar jij tegenaan loopt. Dit kan confronterend zijn en voor stress zorgen, omdat je opgaat in de sensaties. En vaak ontstaat er vanuit de ene negatieve gedachte meteen de volgende. Dit is net als een waterval die maar door blijft stromen. Weet dat het oké is, en dat het knap is dat je bewust wordt van jouw gevoelens, gedachten, emoties en herinneringen die je het liefst niet wilt ervaren. 

Hoe ga jij om met pijn en lijden?

Misschien zet je er alles op alles op om deze sensaties te vermijden, te controleren of op te lossen? Dit komt omdat je het associeert met negatief, zwak of lastig. En je hebt geleerd dat het leven te controleren is, want als je je best maar doet dan kom je er wel. De aanname is dat je pijn en lijden kan weghalen en voorkomen. Hier bedenken we veel strategieën voor.

In veel gevallen vermijden we onze gevoelens, gedachtes, emoties, herinneringen door bijvoorbeeld veel te sporten, werken, te eten, enzovoort. Dit zorgt uiteindelijk voor meer lijden. Een tweede strategie is dat je volledig opgaat in de lastige sensaties. Je wilt het oplossen, analyseren en begrijpen waarom door zelfhulpboeken te lezen, te mediteren, therapieën te volgen, enzovoort. Echter, verlies je jezelf in de sensatie en het voelt als de absolute waarheid. Je gelooft bijvoorbeeld volledig dat je niet goed genoeg bent. Hierdoor raak je de verbinding met de werkelijkheid kwijt. En dat zorgt ook weer voor meer lijden. 

Dus neem nu een moment om op te schrijven op welke manier jij om gaat met de lastige momenten in het leven? Leid je jezelf af door het te vermijden of duik je er volledig in? Het kan zijn dat beide strategieën elkaar afwisselen.

Wat hebben de strategieën jou opgeleverd?

Ga voor jezelf na wat dit je tot nu toe heeft opgeleverd? Heb je je problemen kunnen controleren? Zijn er geen problemen meer? Dit is heel waarschijnlijk niet het geval, want je hebt ook opgeschreven waar je tegenaan loopt. Dus wat nu? Het sleutelwoord is acceptatie van het ervaren van lastige momenten in het leven. Deze zijn namelijk tijdelijk van aard. 

In de volgende blog neem ik je mee in een concrete oefening gericht op acceptatie. 


← terug naar het overzicht
nl_NLNL
en_GBEN nl_NLNL