Besluiten hoe je keuzes maakt

Af en toe word ik overrompeld door de hoeveelheid keuzes die ik kan maken. Elke dag kan ik vaak ja of nee zeggen. Naar links of naar rechts bewegen. Of besluiten om niets te doen. En te zien wat er gebeurt.

Ik weet dat ik goed ben in denken. En dus ook in het overdenken. Zo overweeg ik de voor- en nadelen van een espresso of een cappuccino. Ook al is de impact van dit besluit minimaal. Het besluiten waar ik naartoe ga op vakantie kost meer tijd. Het voelt belangrijker om de juiste keuze te nemen. Want het gevolg van deze keuze is groter.

Het denken over het nemen van beslissingen kost veel tijd. We denken misschien wel meer dan dat we doen.

Dit roept veel vragen op bij mij. Daarom is mijn doel van dit artikel om bewust te worden van het maken van keuzes.

Hoeveel controle heb je op jouw leven?

Er bestaan verschillende strategieën om besluiten te nemen. De strategie die het best bij jou past is afhankelijk van jouw kijk op het leven. Want de manier waarop jij besluit in het leven te staan is bepalend voor jouw keuzes. De kijk op het leven kan je zien als de hoeveelheid controle die je gelooft te hebben. Je gedrag is namelijk anders wanneer je gelooft dat je volledige controle hebt over jouw leven dan wanneer je overtuigd bent dat het buiten jouw controle ligt. Dit zijn twee extreme uitersten in de perspectieven op het leven. Dus je stelt jezelf verantwoordelijk of je vertrouwt op het universum. In het midden vind je een beetje van beide: “jouw leven is zowel binnen als buiten jouw controle”.

Jij bent verantwoordelijk

Een extreem perspectief kan voor stabiliteit zorgen in tijden van persoonlijke disbalans. Het zorgt voor duidelijkheid als je besluit dat jij volledig in controle bent van jouw leven. Want jij maakt jouw keuzes. Het voelt ook krachtig om te zeggen: “Ik ben verantwoordelijk voor mijn leven en niemand kan mij beïnvloeden”. Dus alles wat jij doet komt vanuit jouw intrinsieke motivatie. Echter bezorgd deze extreme mate van controle mij een benauwd gevoel. Ik wil namelijk niet de verkeerde keuze maken. En als ik in een lastige situatie zit dan heb ik daar blijkbaar zelf voor gezorgd. Het is dus aan de ene kant krachtig om de regie volledig in eigen handen te nemen. Maar aan de andere kant beangstigend. Want wat als jij een besluit neemt die uiteindelijk niet goed voelt?

Het universum is verantwoordelijk

Het tegenovergestelde perspectief dat jouw leven buiten jouw controle ligt kan een veilige ruimte creëren. De keuzes die je neemt zijn gebaseerd op tekens vanuit de omgeving. Dus het universum is jouw gids. Dit kan veilig voelen, want wie kan je dan verantwoordelijk stellen als het niet goed voelt? En alles wat je ervaart, prettig en onprettig, moet met een reden op je pad zijn gekomen. Dit perspectief bezorgd mij een passief gevoel. Ik moet nu wachten op een teken voordat ik in actie kom.

De juiste balans

In het midden van de twee perspectieven vind je een beetje van beide. Jouw leven vorm je door jouw verantwoordelijkheid te nemen voor jouw keuzes. En je staat open voor kansen. Dus je bent zowel in controle en niet in controle. Je accepteert dat het leven voorspelbaar en onvoorspelbaar is. Daarom kan je jezelf en het universum niet volledig de schuld geven voor de momenten van disbalans en stress. Deze zijn onderdeel van het leven. En binnen jezelf vorm je een plek van balans. 

Beslissingen nemen

In de introductie schrijf ik dat we veel tijd besteden aan het nemen van besluiten. Want een actie komt na een besluit. Dus we bewegen van besluit naar besluit naar besluit. We kunnen onszelf dus experts noemen in het nemen van besluiten. Maar toch is het niet altijd even makkelijk. Als je voor een keuze staat die veel impact heeft, overweeg dan onderstaande punten:

  • Geen enkele keuze is fout en definitief. Als je kiest om rechtsaf te gaan maar het voelt niet goed. Beweeg dan naar links of naar achteren.
  • Stel jezelf de vraag of je de keuze maakt voor jezelf of voor iemand anders. Jij moet je namelijk goed voelen over jouw besluit. Niet de ander.
  • Schrijf jouw mogelijkheden op wanneer het voelt alsof je op een kruispunt staat met veel afslagen. Leg het papier weg. Doe iets anders, zoals een rondje wandelen. Je zal de opties niet vergeten want het staat op papier. Wanneer je gedachten kalmer zijn pak je het papier erbij. Dit kan je herhalen totdat je voelt wat de juiste keuze voor jou is. 
  • Vertrouw op je intuïtie.


← terug naar het overzicht
nl_NLNL
en_GBEN nl_NLNL